تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

تغذیه‌ی سالم برای کودکان دبستانی باعث می‌شود آن‌ها انرژی لازم برای درس خواندن و فعالیت‌های مدرسه برخوردار باشند. کودکان باید تغذیه‌ی سالمی که سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌های مختلفی است در طول روز مصرف کنند.کودکانی که قبل از شروع کلاس درس صبحانه‌ای مقوی می‌خورند نسبت به بقیه‌ی همکلاسی‌های خود تمرکز و بازدهی بهتر و بیشتری خواهند داشت، و همچنین بدن کودک در مقابل انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها مقاوم شده و از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

یکی از وعده‌های مهم در تغذیه‌ی‌ سالم برای کودکان دبستانی خوردن صبحانه قبل از شروع کلاس درس است. کودکانی که قبل از کلاس درس صبحانه نمی‌خورند اغلب کم دقت، خسته و بی حوصله هستند و کمبود این انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی با خوردن وعده‌های دیگر جبران نمی‌شود.

به دنبال ناشتا بودن در طول شب، مطمئناً قند خون کودک افت می‌کند و اگر صبحانه نخورد در کلاس درس توانایی وقدرت یادگیری او بسیار کم می‌شود. علاوه بر صبحانه،دانش‌آموز باید در مدرسه نیز تغذیه‌ی مناسبی داشته باشد وحدالامکان میان وعده‌های مقوی به عنوان تغذیه به او بدهید تا انرژی کامل برای فعالیت‌های ذهنی را داشته باشد.

تغذیه‌ی مناسب حاوی چیست؟

کالری : کودکان دبستانی باید روزانه ۷۰ کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، کالریدریافت کنند. کودکان در این سنین برای رشد بهتر به کالری نیاز دارند. با افزایش سن  میزان کالری مورد نیاز آن‌ها کمتر می‌شود.

پروتئین : کودکان در سنین ۷ – ۱۴ سال حدود ۱ گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، به پروتئین نیاز دارند. پروتئین برای رشد، ترمیم بافت‌ها و تولید انرژی در بدن لازم است.

چربی: چربی‌ها مواد مغذی موجود در غذاها هستند که بدن با استفاده از آن‌ها به ساخت بافت‌های عصبی مانند مغز، اعصاب و هورمون‌ها می‌پردازد. کودکان ۹ تا ۱۳ ساله روزانه به ۳۹ تا ۱۰۱ گرم چربی نیاز دارند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: مقادیر توصیه شده:

  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله روزانه به ۸ میلی گرم آهن
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله روزانه ۸ میلی گرم روی
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم

گروه‌های غذایی مناسب در تغذیه سالم برای کودکان دبستانی

نان و غلات : غلات شامل گندم، برنج، جو، انواع ماکارونی، بیسکوئیت، ذرت وانواع  نان می‌باشد، که نیمی از انرژی روزانه‌ی کودک را تامین می‌کند. بنابراین کودکان با مصرف این مواد نیرو و انرژی لازم برای فعالیت‌های جسمی و ذهنی در مدرسه را خواهند داشت. غلات به دلیل داشتن فیبر، ویتامین B وآهن به سلامتی کودک شما کمک می‌کند. کودکان روزانه به شش واحد از این گروه نیاز دارند.

سبزی‌ها: سبزی‌ها به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها در تغذیه‌ی سالم برای کودکان دبستانی لازم و ضروری هستند. سبزی‌ها شامل سبزی خوردن مانند جعفری، تره، شاهی، نعنا و غیره هستند.علاوه بر سبزی خوردن سبزی‌های دیگری مانند: گوجه فرنگی، هویج، کرفس، اسفناج، کدو و کلم وجوددارند که برای بدن بسیار مفید هستند. بعضی از سبزی‌ها دارای ویتامین A هستند که برای سلامتی پوست و چشم مفیداند. بعضی دیگر از سبزی‌ها دارای ویتامین C اند که مقاومت بدن کودکان را در مقابل سرماخوردگی بالا می‌برند.     میوه‌ها : برای تغذیه‌ی کودکان در مدرسه سعی کنید حتما از میوه‌ها استفاده کنید. می‌توانید انواع میوه‌ها رو پوست کنده و سالاد میوه درست کنید و در ظرف دربسته برای تغذیه‌ی مدرسه کودک به او بدهید. میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها هستند که باعث مقاومت بدن کودکان در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شوند.همچنین باعث هضم غذا، دفع سموم از بدن و شادابی کودک می‌شود. میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو وانواع توت‌ها به دلیل داشتن ویتامین C باعث ترمیم زخم و افزایش جذب آهن غذاها می‌شوند. میوه‌هایی مانند خرمالو، طالبی، هلو وشلیل که سرشار از ویتامین A هستند برای سلامت پوست و تقویت چشم کودکان موثر هستند.

شیر و لبنیات : در تغذیه‌ی سالم برای کودکان دبستانی شیر و لبنیات باید حتماً گنجانده شوند، چون باعث  رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودکان می‌شوند.شیر و مشتقات آن مانند ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی سرشار از کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین هستند که برای کودکانی که در سنین رشداند بسیار مفید می‌باشند و از پوکی استخوان در دوران بزرگسالی می‌کاهند. خوردن روزانه‌ یک لیوان شیر در کودکان باعث پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود.

گوشت قرمز و گوشت ماهی: گوشت‌ها سرشار ازآهن وروی هستند و باعث خونسازی در بدن می‌شوند و برای رشد کودکان بسیار ضروری می‌باشند. گوشت ماهی به دلیل داشتن فسفر برای تقویت هوش و حافظه‌ی کودکان بسیار موثر می‌باشد و سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین و چربی‌های خوب است.

تخم مرغ: درتغذیه‌ی سالم برای کودکان دبستانی، تخم مرغ نباید فراموش شود، زیرا تخم مرغ سرشار از پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودکان است. پس در برنامه غذایی کودک خود ۳ – ۴ تخم مرغ در هفته قرار دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.