فیبر و خواص شگفت انگیز آن

فیبر و خواص شگفت انگیز آن

فیبر و خواص شگفت انگیز آن

فیبر ماده ای است که مرتباً از سوی جامعه پزشکی و سلامت نام آن را می شنوید. فیبر نوع خاصی از کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات و غلات به مقدار زیاد وجود دارد و بدن نمی تواند تمامی آنها را به راحتی هضم کند. با اینکه فیبر به راحتی در بدن هضم نمی شود اما نقش موثری را در سلامت افراد دارد. با اینکه به نظر می آید خوردن چنین چیزی که هضم هم نمی شود کاری بی فایده است، اما باید بدانید فواید بسیاری برای بدن انسان دارد. در واقع دو نوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول و فیبر غیر محلول. فیبر محلول در آب حل می شود ( همانطور که از نامش پیداست ) و در معده به شکل ماده ای ژله ای در می آید و با اینکه تصور چنین چیزی چندش آور است اما به این نوع فیبر نیاز دارید. از طرف دیگر فیبر غیر محلول تقریبا سالم و دست نخورده از دستگاه گوارش عبور می کند. خبر خوب اینکه غذاهای سرشار از فیبر تقریبا هر دو نوع محلول و غیر محلول را در خود دارند بنابراین نیاز نیست خیلی در انتخاب غذای حاوی فیبر وسواس به خرج دهید و نگران دریافت به اندازه هر دو نوع فیبر باشید.

 

 

افراد به چه دلیل موادغذایی حاوی فیبر را  باید مصرف کنند؟

تحقیقات نشان داده مصرف زیاد فیبر از طریق مواد غذایی و مکمل ها ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و  دیابت نوع دو را کاهش می دهد. فیبر غیرقابل حل حجم مدفوع را افزایش می دهد و برای درمان یبوست در افراد مفید است. فیبر غیرقابل حل موجود در برخی از مواد غذایی، می تواند از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری کند. فیبرهای قابل حل توانایی کاهش کلسترول خون را دارند. در واقع آنها به کلسترول موجود در روده می چسبند و از جذب آنها جلوگیری می کنند. همچنین برای مقابله با دیابت و مقاومت بدن در مقابل انسولین، توصیه می شوند. به علاوه سرعت جذب کربوهیدرات ها را کاهش داده و به کنترل سطح قند خون کمک می کنند. همچنین، از آنجا که فیبر حجم زیادی را اشغال می کند و کالری کمی دارد، می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند.

فیبر در چه مواد غذایی وجود دارد؟

بهترین منابع غذایی برای فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل. مطمئن شوید به اندازه کافی از این موارد میل می کنید.

 میوه هایی که سرشار از فیبر هستند:  تمشک،گلابی، زغال اخته ، پرتقال ،توت فرنگی

 حبوباتی که سرشار از فیبر هستند: لوبیا چشم بلبلی، نخود فرنگی، عدس، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز

غلاتی که سرشار از فیبر هستند: جو ،گندم

سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند: کدو ،بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، کلم ،هویج

اگر از این مواد  غذایی در طول روز استفاده کنید، خیلی راحت نیاز روزانه بدنتان به فیبر را تامین می کنید. به این ترتیب، فیبر را در برنامه غذایی تان نگه دارید تا سیستم گوارشی و بدنتان شاد بمانند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.